Saturday, October 24, 2009

KAWEN??AWEK??CALON??


"ko bila nk kawen?""Kete dah ade,Keje dah ade..xkan xde lagi kot?"

Assalamualaikum,


Tu soklan yang sepupu aku tanye masa raye lepas,dan semestinya ramai juga kawan2 yang tanye soklan yg sama.

Sedikit nk kongsi pendapat aku mengenai perkara ni.
Sebelum tu ,Dua fakta pasal utama dulu yang aku ingin bagitahu:
1)kawan perempuan, ramai..
2)Awek? TIDAK.
Kenapa?aku akan jelaskan..


KAWEN???
Ok, bagi aku nak kawen kene dah bersedia dari segi mental dan fizikal, dari segi nafkah zahir dan batin.

Dan jangan salah paham plk maksud nafkah zahir dan batin tu…
Kalo ikut pengetahuan aku ni(lupa plk hadith ke,ayat Al-Quran mana aku baca),

Zahir tu merujuk pada makanan,pakaian,tempat tinggal,
Batin tu pulak bukan “batin” betul je,pendidikan dan pengetahuan agama pn ye jugak,kene bg untuk isteri dan anak….sebelum tu diri sendiri la kene ambik tahu,amal(AMinn..)..

Kalo bagi lelaki lg berat,nak jadi ketua keluarga lagi…kene membimbing anak isteri lagi..kalo diri sendiri pon tunggang-langgang…macam mana?

Satu lagi,tanggungjawab lelaki plk, ibubapa masih kene jaga, kena taat, isteri pula taat kepada suami yg paling utama.

Perkahwinan juga merupakan satu kontrak sepangjang hayat yang paling banyak tanggungjawab.(kalo bercerai plk tu, Nauzubillah)

Dari segi kewangan plk,mesti stabil..maksud stabil ni,bkn sekadar ade kerja je….pendapatan tu mesti cukup untuk tanggung perbelanjaan sendiri,keperluan rumah-tangga,duit belanja anak(seksok)..dan tanggung isteri(kalo isteri xkeje)..

Dan sekiranya berlaku kecemasan, ada “back up”
Jadi macam mana?..bersedia?..kalo aku….jawapannya…Belum

AWEK?
Ok,istilah bercinta sebelum kawen ni takde dalam islam…..bukan bermaksud aku ni alim warak..Cuma…lebih baik xpayah…ade sebab la kenapa islam xbagi tu…so kalo tanye ade awek ke?..jawapannye TIDAK.

CALON?
Ha, ni aku bagitau…wanita pilihan hati aku cukup sekadar hidup dalam fitrah(jaga tutur-bahasa,solat,puasa,dan yg seangkatan dengannya)…maksud fitrah tu…biasa bg orang muslimah….bukannye kene warak..aku ni ape la sgt kan…kene la cermin diri sendiri jgk…
Rupe?sejuk mata memandang…bukan nye mesti cun abis…aku bukan hensem pon.
Dan paling penting….buleh jadi kawan dengan Ummi aku…

Cume persoalannye….ade ke wanita macam ni…xnak couple, tunang je(kalo perlu), kemudian kawen?..ade yg snggup???....
ramai yang xnak sebab xkenal hati budi..kan?

Se

Dan selalu je akan disebut,,jangan terlalu memilih…betul..jangan terlalu memilih….tetapi tetap kene pilih….ni bukan bende main….sepanjang hayat sekali je…aku xnak sampai 4…sorng je cukup…kesian sgt kalo sampai 4….dah la ko penat…yang empat-empat tu pon..mesti makan hati nye la…
Tapi kaum wanita perlu tahu jgk, kasih sayang lelaki ni unik,ia boleh dibahagi-bahagikan,tanpa berkurang…..xbermaksd dah ada yang baru, yang dah lama ni xsayang..saje je kan..huhu
k..la cukup je takat ni…kalo tulis xabis…xwat keje lain aku arini….kalo penulis betul pon bleh sampai jd berjilid2 buku…xmustahil la kan??

Sekian,Wassalam

2 comments:

Anonymous said...

hmm... rileks r tu mmg soklan lazim...buat bodow je.. lama2 org akan letih then stop bertanya..
kejar ape yg pntg dulu.. dah sampai masa nanti br pk.. muda lagi ape? hehe..

Anonymous said...

memang ler buat bodow je...saje gatal nk tulis...hehehe