Thursday, August 13, 2009

PTPTN Secara Ujrah ( dari 3% caj ke 1% ujrah)

Assalamualaikum....

Mukkadimah;

“Hai orang-orang yang beriman, apabila kamu bermu’amalah tidak secara tunai untuk waktu yang ditentukan, hendaklah kamu menuliskannya. Dan hendaklah seorang penulis di antara kamu menuliskannya dengan benar. Dan janganlah penulis enggan menuliskannya sebagaimana Allah mengajarkannya, maka hendaklah ia menulis, dan hendaklah orang yang berhutang itu mengimlakkan (apa yang akan ditulis itu), dan hendaklah ia bertakwa kepada Allah Tuhannya, dan janganlah ia mengurangi sedikitpun daripada hutangnya. Jika yang berhutang itu orang yang lemah akalnya atau lemah (keadaannya) atau dia sendiri tidak mampu mengimlakkan, maka hendaklah walinya mengimlakkan dengan jujur. Dan persaksikanlah dengan dua orang saksi dari orang-orang lelaki (di antaramu). Jika tak ada dua oang lelaki, maka (boleh) seorang lelaki dan dua orang perempuan dari saksi-saksi yang kamu redhai, supaya jika seorang lupa maka yang seorang mengingatkannya. Janganlah saksi-saksi itu enggan (memberi keterangan) apabila mereka dipanggil; dan janganlah kamu jemu menulis hutang itu, baik kecil mahupun besar sampai batas waktu membayarnya. Yang demikian itu, lebih adil di sisi Allah dan lebih menguatkan persaksian dan lebih dekat kepada tidak (menimbulkan) keraguanmu. (Tulislah mu’amalahmu itu), kecuali jika mu’amalah itu perdagangan tunai yang kamu jalankan di antara kamu, maka tidak ada dosa bagi kamu, (jika) kamu tidak menulisnya. Dan persaksikanlah apabila kamu berjual beli; dan janganlah penulis dan saksi saling sulit menyulitkan. Jika kamu lakukan (yang demikian), maka sesungguhnya hal itu adalah suatu kefasikan pada dirimu. Dan bertakwalah kepada Allah; Allah mengajarmu; dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu.(Al-Baqarah-2:286)

-Credits untuk terjemahan diatas~ http://mtqpp-linuxmaster.blog.friendster.com/2007/03/hutang-wajib-dibayar/

Tentu semua orang pernah belajar di institusi pengajian tinggi tahu pasal PTPTN?

Caj perkhimatan dijadikan dari 3% setahun kepada 1% ujrah(Upah)...bermula 1 Ogos 2009(bulan ni)-kepada Peminjam yng dah tamat pengajian dan dah dapat surat

Apa-apa pon syabas saya ucapkan kepada PTPTN kerana sanggup mengambil tindakan ini untuk kepentingan semua.

(ni komen saya peribadi je, saya patuh je kalo dah macam tu arahan dari PTPTN)

saya sendiri dah ke pejabat PTPTN sebulan lepas(sebelum PTPTN pindah tempat baru)..bertanyakan hal ni..untuk peminjam seperti saya yang dah tamat pengajian..
pasal penukaran kontrak dari charge 3% ke 1% Ujrah.

jawapan yang saya terima seperti ini:
kontrak akan diposkan ke alamat tetap,tandatangan dan pos balik...kegagalan berbuat demikian..kontrak tetap 3% akan diteruskan..(kalo xsalah)

Persoalan yang timbul dalam otak saya:

1)kalo PTPTN pos, tapi xsampai(stuck di pos mane2),kite xleh tandatangan..kite ke yang salah?

kalo diorang pos(tapi xwat pon),tapi xsampai,kite xleh tandatangan..kite ke yang salah?

2)kalo PTPTN pos,sampai,kite tandatangan,pos balik,tapi xsampai..kite ke yang salah?

kalo diorang pos,sampai,kite tandatangan,pos balik,tapi xsampai(sampai sebenarnya tapi diorang kate xsampai)..kite ke yang salah?

3)kalo PTPTN pos(lambat), lambat sampai,(esok dah due date submittion),kite tandatangan,pos balik,sampai(walopon dah due date)..kite ke yang salah?

4)kalo PTPTN pos(awal), lambat sampai,(esok dah due date submittion),kite tandatangan,pos balik,sampai(walopon dah due date)..kite ke yang salah?

Ni persoalan dari segi teknikal nye je la..xsemestinya betul...bukan nak salahkan PTPTN..mungkin faktor lain pon mempengaruhi..

Bagi saya,kalo dapat surat kontrak baru tu,rela balik kampung ambik(alamat tetap kat kampung)..tandatangan dan hantar je terus ke pejabat PTPTN baru tu...

Kalau dilihat perlaksanaan nya...hampir sama je


sumber:UTUSAN MALAYSIA,SABTU,25 OKTOBER 2008,SISIPAN KHAS GEN-U,Kementerian Pengajian Tinggi

lebey kurang mcm ni la ringkasnye(kalo salah minta maaf)

1) 3% bergantung pada baki berkurang
2) 1% ujrah "flat rate"

Ujrah tu bergantung pada berapa tahun masa pembayaran,kalo nk kurangkan Ujrah tu,bayar balik banyak2 terus,dalam beberapa tahun.....;)

tapi sekurang-kurangnya ringan sket beban yang dirasa..

Dua link saya sertakan menyatakan hal ini:

http://www.zaharuddin.net/content/view/859/72/

http://www.ptptn.gov.my/docs/KENYATAAN%20AKHBAR-310709.pdf

Apa-apa pon sekali lagi, terima kasih kepada PTPTN...dengan xbanayk soal nye bagi pinjaman untuk aku belajar...kalo x....xtahu la macam mana..

sekadar untuk berkongsi pendapat,sebarang komen bersama amatla dialu-alukan...

Wallahua'lam

No comments: