Tuesday, July 07, 2009

Heart Broken..Clash??

Assalamualaikum w.b.t.

tentu tertanye-tanye kan nape aku tulis tajuk cmtu? aku ke?

bukan aku sebenarnya...aku tertarik untuk menulis sedikit mengenai tajuk ni...
sebabnye?

kebelakangan ni, ramai sangat dikalangan kawan2 aku (xkira la kenalan time sekolah rendah ke, menengah ke,matrix ke, UiTM ke)yang mengalami masalah ni..mungkin sebab perubahan cuaca yang tak menentu ni..ramai yang berfikir dengan xberapa waras@betul (kot).

Firman Allah,
"Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa - bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia diantara kamu disisi Allah ialah orang yang paling taqwa diantara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal" (Al-Hujuraat 49:13)

Tuhan dah jelaskan..diciptakan manusia itu lelaki dan perempuan,berbangsa-bangsa dan bersuku-suku, supaya kita saling kenal-mengenali..jadi di sini tidaklah salah perkenalan antara lelaki dan juga perempuan betul x? tetapi perlulah dengan batas-batasnya,

Firman Allah,

" Hai sekelian manusia, bertaqwalah kepada Tuhanmu yang telah menciptakan kamu dari seorang diri, dan daripadanya Allah menciptakan isterinya dan daripada keduanya Allah memperkembangbiakkan lelaki dan wanita yang banyak. Dan bertaqwalah kepada Allah yang dengan (mempergunakan) namaNya kamu saling meminta satu sama lain dan (peliharalah) hubungan silaturrahim. Sesungguhnya Allah selalu menjaga dan mengawasi kamu. " (Surah An Nisa: 1 )

Hubungan antara lelaki dan perempuan banyak dalam sejarah hidup manusia,bermula dari Nabi Adam dan Hawa..Nabi Yusof dan Zulaikha..Nabi Muahammad dan Siti Khadijah...dan banyak lagi..

Hubungan antara lelaki dan perempuan ketika dilamun cinta amat mengasyikkan...
tapi hubungan yang macam mana yang diharuskan dalam islam?(persoalan ini saya belum ada jawapan yang jelas)

masa untuk kenal-mengenal hati budi pasangan yang dianggap akan dijadikan sebagai bakal isteri atau pun bakal suami ini biasa nya dianggap "bercouple" oleh orang2 zaman sekarang...

sebenarnya untuk mengenali hati budi pasangan dalam islam juga ada caranya..biasenya melibatkan orang tengah....ataupon mahramnya..cume orng sekarng lebih suka secara direct..melalui SMS,chatting ataupun "dating"...boleh ke sebenarnya?kaedah yang dibolehkan zaman sekarang, macam mana?(persoalan ini pon saya belum ada jawapan yang jelas)

Masalah akan timbul apabila berlakunya salah faham yang akhirnya dikatakan "clash"..
maka mula la hidup rasa xkeruan..benci yang meluat-luat(bagi yang terpisah kerana bergaduh)..menangis dalam diam(bagi yang ditinggalkan tanpa alasan)...dan macam-macam lagi la...

biasanya bila masa2 macam ni...kawan@sahabat rapat la yang jadi tempat mengadu(jarang sangat yang akan share dengan parent)..untuk mencari ketenangan....
hakikat sebenarnya, kita kena mengadu pada Allah..

Allah berfirman: "(iaitu) orang-orang yang beriman dan hati mereka manjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah-lah hati menjadi tenteram"
(Ar-Ra'd 13:28)

Saya selitkan disini konsep Qada' dan Qadar (bagi yang masih belum mamahami)...
Manusia itu diberi pilihan(Qada') dan setiap pilihan ada ketentuannya(Qadar)..

Jika dikaitkan dengan hal ini...kita sebenarnya sedang membuat pilihan seseorang yang bakal menjadi pasangan kita seumur hidup...dan jika berlaku perpisahan anggaplah ia sebagai satu yang positif...iaitu ia bukan la pilihan yang baik disisi-Nya dan bukan pilihan yang betul bagi kita, dan Tuhan tentukan kita "clash' sebab mungkin buruk ketentuannya kelak..jangan anggap tuhan kejam plak(Astagfirllah hal azim)..

"Sesungguhnya Allah tidak sesekali menganiaya(seseorang) sekali pun sebesar zarah.Dan kalau lah( amal yang seberat zarah) itu amal kebajikan,nescaya akan menggandakan dan akan memberi,dari sisi-Nya,pahala yang amat besar"
(surah An-Nisaa 4:40)

"Dan jika Allah menimpakan sesuatu kemudaratan kepadamu maka tidak ada yang dapat menghilangkannya kecuali Dia.Dan jika Allah menghendaki kebaikan bagi kamu maka tidak ada yang dapat menolak kurniaan-Nya.Dia memberikan kebaikan itu kepada sesiapa yang dikehendakinya dan Dialah yang Maha Pengampun lagi maha Penyayang"
(surah Yunus 107)

Anggapla juga ia memberi kita satu pengalaman yang akan mematangkan kita...sebab mungkin kita berkenalan dengan seseorang yang salah,baru la kita akan lebih menghargai seseorng yang betul untuk kita...kalo senang dapat,senang la pula hilangnya..betul x?

Firman Allah;

"Dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya. ”
(al-Baqarah: 216)

Jodoh tu memang adalah ketentuannya,tetapi ingatlah kita juga yang membuat pilihan..

Firman Allah;

"Dan diantara tanda-tanda kekuasanNya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya dan dijadikan Nya di antaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir "
(Surah Ar Rum : 21)

Dari ayat itu,setiap lelaki dan perempuan,Insyaallah ada pasangan nya...

Sebenarnya...perhubungan dan komunikasi antara lelaki dan perempuan dalam islam antara yang bukan mahram adalah untuk niat mendirikan rumah tangga...dan perkara2 yang tidak menjurus kepada maksiat...sebab itu pertemuan antara pasangan perlu ditemani mahram..bukan hanya berdua..sebab kalo x..yang ketiga mesti syaitan yang akan menghasut nafsu melakukan perkara tidak elok...

Satu perkara lagi...jangan terlalu meletakkan harapan 100% terhadap satu perhubungan itu...
sebab "couple" adalah satu hubungan yang sangat rapuh...sebab itu islam menggalakkan perkahwinan.

Akibat perpisahan itu, jangan la pula melakukan perkara yang menganiaya@ merugikan diri sendiri..

Dari Abdullah bin Umar r.a katanya,:”Tatkala turun ayat yang berbunyi:”Mereka yang beriman dan tidak mencampur-baurkan iman mereka dengan aniaya, mereka akan beroleh ketenteraman dan akan dipimpin (Allah). Bertanya para sahabat Rasulullah s.a.w:”Siapakah di antara kami yang tidak aniaya terhadap dirinya sendiri? Maka diturunkan Allah ayat:”Sesungguhnya syirik (mempersekutukan Allah) adalah aniaya yang amat besar.)”
(HR Bukhori)

selagi masih hidup,pilihan dalam setiap perkara tetap ada..Allah akan tunjukkan jalannya..yang penting komunikasilah dengan-Nya..Apa2 pon masalah, kita kembalikan kepada Maha Pencipta,berkomunikasi dengan-Nya,
sebabnya;

"Dan bagi Allah jualah milik segala yang ada di langit dan yang ada di Bumi,dan kepada Allah jualah dikembalikan segala urusan"
(Surah Ali'Imraan 3:109)

Jalan terbaik supaya seseorang yang kita harapkan menjadi pasangan hidup kita adalah memang jodoh kita ialah doa,sebab hakikatnya semua makhluk adalah milik Allah,jadi minta la dari Allah...

Disini saya masukkan balik post sebelum ini,"Doa Untuk Kekasih"..lagaknya macam jiwang tapi x menjadi masalah apabila kita mengadu dengan Allah:

Dengan nama Allah
Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang…

Ya Allah…
Seandainya telah Engkau catatkan…
Dia milikku, tercipta buatku…
Satukanlah hatinya dengan hatiku…
Titipkanlah kebahagiaan antara kami…
Agar kemesraan itu abadi…

Ya Allah…
Ya Tuhanku yang Maha Mengasihi
Seiringkanlah kami melayari hidup ini…
Ke tepian yang sejahtera dan abadi…

Maka jodohkanlah kami…

Tetapi ya Allah…
Seandainya telah engkau takdirkan…
Dia bukan milikku…
Bawalah dia jauh dari pandangan ku…
Luputkanlah dia dari ingatanku
Dan peliharalah aku dari kekecewaan…

Ya Allah ya Tuhanku yang Maha Mengerti…
Berikanlah aku kekuatan…
Menolak bayangannya jauh ke dada langit…
Hilang bersama senja yang merah…
Agarku sentiasa tenang…
Walaupun tanpa bersama dengannya…

Ya Allah yang tercinta…
Pasrahkanlah aku dengan takdirMu…
Sesungguhnya apa yang telah engkau takdirkan…
Adalah yang terbaik buatku…
Sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui…
Segala yang terbaik buat hamba-Mu ini…

Ya Allah…
Cukuplah Engkau sahaja yang menjadi pemeliharaku…
Di dunia dan di akhirat…
Dengarlah rintihan dari hamba-Mu yang dhaif ini…
Janganlah engkau biarkan aku bersendirian…
Di dunia ini mahupun di akhirat…
Menjuruskan aku ke arah kemaksiatan dan kemungkaran…
Maka kurniakanlah aku seorang pasangan yang beriman…
Agar aku dan dia sama-sama dapat membina kesejahteraan hidup…
Ke jalan yang Engkau redhai…
Dan kurniakanlah padaku keturunan yang soleh dan solehah…

Ya Allah…
Berikanlah kami kebahagiaan di dunia dan kebahagiaan di akhirat…
Dan peliharalah kami dari azab api neraka…
Amin… Amin… Amin…Ya rabbal ‘aalamiin…

Itula sedikit pengkongsian ilmu yang saya sendiri masih mencari( kalo salah,tolong betulkan)...
Jadi janganla disempitkan fikiran apabila berlaku perpisahan....jangan menganiaya diri sendiri

Wallahua'lam

2 comments:

mie-G said...

aku pun nak munasabah diri gak ni bab2 cinta ni...
huhu

xurs said...

mie-G...insyaallah...tp bukan "munasabah" correction "muhasabah"...syukran.