Friday, July 03, 2009

Aku Adalah AKu

P/s::(sila baca dengan intonasi yang rileks,bukan "emo" ni..cuma nak menjelaskan)

bukan sesiapa tapi aku....

entry ini ditujukan buat semua yang mengenali aku...dan dah salah anggap tentang aku..
hakikatnya...tidak ada sesiapa yang lebih mengenali aku selain Tuhan dan aku sendiri sahaja...dan mungkin Ummi aku(90 %)

beza aku dulu dan sekarang.

DULU:
aku suka menyendiri..buat kerja sorng2...xpercaya orng...pendiam..xsuka bergaul dengan orng..
belajar pon sorng2...xmatang...xpandai nk bercakap dengan orng....xyakin..selalu je mengalah...
sanggup buat apa sahaja sampai orang pon suka ambil kesempatan atas kerajinan aku...xberani..xsuka ambil tahu hal orang...bercakap sorng2...suka tengok tv(ade kaitan ke?)..suka anime(sampai sekarang)...selalu suka bertanya soklan bodoh.."kenapa?"..lebih2 lagi2 dengan Tuhan(Astagfirlah hal azim....melampau kan?)

SEKARANG:
aku dah berubah la...dah tua pon...skrng aku xbape suka wat keje sorng2,xde improvement kecuali memang keje aku..kene bincang..

aku still xpandai bergaul dengan orng(aku masih mencuba)...jadi kalo sesiapa terasa dengan aku,aku minta maaf sebab baru sekarang aku yakin nak bergaul dengan orang...

sekarang ape bende yang aku nak,aku akan dapatkan(dengan ketentuan Tuhan jgk,dapat ke x)....

pasal bercakap dengan orang,mungkin sekarang baru aku mula banyak mulut, nak komunikasi ngan orang...sebab aku nak kenal orang la(lain orang lain cara)...

aku xkan mengalah,selagi ada harapan(huhuhu)..

aku sekarang masih rajin(ade orng kate la)..tapi rajin bertempat...xguna kalo rajin tapi asyik dipergunakan...

aku suka juga ambik tahu hal kawan2...sampai orang kate penyibuk pon ade..tujuannya bukan apa..aku nak kenal kawan2 aku..kalo aku terbuat salah (pasal hal2 sensitif) tolong bagitau aku..xterlintas pon nak wat cmtu, kan sebab aku dah bagitau,aku masih cuba untuk bergaul dengan orang...dan sekarang aku masih berusaha mencari kawan2 lama aku...dari sekolah rendah sampai la sekarang...sebab dah lama sangat aku keseorangan..

aku suka tolong orang..kawan2 terutamanya..xkisah la..dari segi apa...jadi pendengar yang baik pon boleh..sebab aku suka dengar masalah dan cerita orang, bincang penyelesaian....aku belajar dari pengalaman orng...boleh mematangkan cara berfikir..

tolong pon tolong jugak tapi tolong la jangan melampau2...dulu aku bolehkan je semua..tapi kalo dah kerap sangat..baru sekarang aku boleh cakap xboleh...hanya kalo sampai menjejaskan perharian aku dan komitment aku yang lain(bkn couple ek)..harap paham la maksud aku...bukan aku pentingkan diri sendiri...

aku sangat2 penyabar(adik aku pon kate cmni),aku boleh tahan dengan semua perangai orng(aku sentiasa anggap orang ni semua baik,sebab tu aku xkisah berkawan dengan sesiapa pon,selagi aku sendiri mengakui keburukan seseorng tu..tapi xbermakna aku ni sangat baik...paham?)dan budak2 terutamanya..merengek je keje,boleh je aku tahan..dan termasuklah kenalan aku yang suke merenget..

honestly, aku seorang yang agak sensitif,mudah terasa,tapi xbermakna aku ni emo ekk...hisshh...tolong la..bagi aku emo dengan sensitif ni lain(xtahu la orng lain cmne)...tp xsesuai sungguh..wekkk...sebab tu kena jelas dengan aku ape2 perkara...tapi jangan bimbang aku xsimpan dalam hati,dan aku pasti cr kepastian juga....dan paling penting,jangan buat aku tercabar...part ni aku xboleh (xtahu la kenapa)..aku akan buktikan..sebab xda manusia yang sempurna..xbermakna aku xbuat sesuatu kerana aku xboleh...cuma sebab xde keperluan utk itu dalam hidup aku, jadi buat apa aku buat?...

satu lg part janji...aku pegang janji aku..sebab tu aku xberani nak janji..tapi bila aku janji..memang aku janji..tapi kalo janji nk jumpe ke ape...masa kene jaga...aku xsuka bab menunggu orang ni...dikecualikan Ummi aku je..

sekarang fokus hidup aku,
selain keje aku,aku nak jaga Ummi (ibu tunggal)..tu janji aku..
tolong Ummi besarkan lagi 4 orang adik aku..
tanggujawab besar untuk aku..
sebab tu aku selalu balik..sebulan paling kurang sekali...
sebab Ummi aku xde tempat bergantung selain aku...(orang lain xpaham dan xkan paham)..
ape2 pon mesti bincang dengan aku...
jadi cuba bayangkan macam mana pemikiran aku????
kalo dah semua masalah Ummi aku,
pasal masalah keje die,pasal perangai adik2,pasal perangai sanak-saudara yang xpaham-paham,
pasal urusan tu..urusan ni,kewangan,harta pusaka(xde ape pon,sekakang kera je,tapi...) dan macam2 lagi..mesti berbincang dan aku yang mencadangkan penyelesaian...???xpon aku yang kene bercakap bagi pihak Ummi aku???ade sesiapa mampu???

dan pada masa yang sama, aku perlu usaha untuk capai impian aku jgk...
pada usia aku yang dah tua ni...ape yang orang seusia dengan aku nak,aku pon nak..
tapi banyak yang aku xleh buat...(enjoy, pegi bercuti ngan membe,travel,miliki tu..miliki nie..)..aku pon nak...but when it comes to family..you know...

satu lagi..aku ni bukan nya alim pon...cuma aku suka pasal2 agama..sebab banyak soklan2 bodoh aku.."kenapa?" tu terjawab...

Hakikat Qada'(pilihan) dan Qadar(ketentuan) yang baru aku paham dan kenapa adanya ayat ini dalam Al-Quran:

"Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib
sesuatu kaum itu sehingga mereka sendiri mengubah nasib mereka….”
(Surah Ar-Ra’ad :11)

jadi manusia diberi pilihan dan ketentuan setiap pilihan itu ditetapkan...itulah maksud Allah..jangan la sesekali mengeluh setiap kali ditimpa musibah..memang ada hikmah nya..

Tuhan tidak akan menzalimi hambanya,musibah itu hanyalah satu petunjuk yang itu bukan satu pilihan yang terbaik disisi-Nya dan bukan yang terbaik untuk kita.Jadi mohon la kepadanya agar ditunjukkan,dipermudahkan,diilhamkan cara dan jalan yang sesuai dan terbaik untuk kita dalam semua perkara.

Dan apa pon yang aku hadapi dalam hidup ni:

"Dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya. ”
(al-Baqarah: 216)

dan hakikat kenapa aku sekarang macamla alim sket:

Allah berfirman: "Barangsiapa bertakwa kepada Allah niscaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar, Dan memberinya rezeki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah niscaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang (dikehendaki)Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu"
(Ath-Thalaaq 65:2-3)

Allah berfirman: "(iaitu) orang-orang yang beriman dan hati mereka manjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah-lah hati menjadi tenteram"
(Ar-Ra'd 13:28)


dan aku minta maaf jugak kalo ade message yang aku hantar kepada beberapa orang member aku..(hadith atau ayat Al-Quran je..biasenye)...bukan aku nk poyo ke ape...sebab aku nk membantu dan berkongsi..dan kalo xsuka..bagitau...sebab:

Demi masa, sesungguhnya manusia di dalam kerugian,
Kecuali mereka-mereka yang beriman dan beramal soleh,
Yakni mereka-mereka yang berpesan-pesan dengan kebenaran,
Dan berpesan-pesan dengan kesabaran..
(Surah Al-As)

apa2 pon..hidup aku..aku rancang...banyak fasa yang perlu dihadapi..dan doa

Allah berfirman: 'Dan Tuhanmu berfirman: "Berdoalah kepada-Ku, niscaya akan Kuperkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembah-Ku akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina dina" (Mukmin 40:60)

Itu ketara janji Tuhan,

satu lagi sekarang aku suka buat lawak bodoh, gurau2 bodoh,cakap macam xserius..tapi kalo aku betul2 maksudkannya..aku akan cakap."serius ni"...jadi paham2 la..aku xkan bohong perkara yang serius..aku ada pendirian..

“Jika kamu mahu menjadi seorang yang mempunyai pandangan, jadilah seorang yang mempunyai pendirian. Sesungguhnya pandangan menjadi rosak, apabila kamu berbelah bagi” [Abu Tayyib al-Mutanabbi]

Jadi aku minta maaf semua...sesiapa yang terasa dengan entry ni..aku minta maaf..
sedangkan Nabi Muhammad pon memaafkan Umatnya...xkan kita manusia biasa yang bukan semulia Nabi pon susah sangat nak memaafkan??

Terima kasih ALLAH..kerana Mu aku masih berkesempatan hidup hari ini dan dipermudahkan segala urusan dan memberikan aku jawapan..
Terima kasih juga buat sahabat aku..Asyraf Dinie..kerana sudi berkongsi ilmu agama dan berbincang dengan aku..

bukan aku nak orang paham aku pon,sebab aku bukan sesiapa pon...cuma memperbetulkan percepsi orang...samada diterima atau tidak itu terpulang la pada individu...

Aku adalah aku..bukan sesiapa tapi aku...

1 comment:

xurs said...

harap2 orng paham