Saturday, December 17, 2011

Nikmat Demi Nikmat

Assalamualaikum,
kali ini, aku ingin mencoret sedikit tentang nikmat...sememangnya Allah Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani hambanya...
Aku akui, aku bukan la seorang hamba yang baik, namun aku cuba dan sentiasa berusaha menjadi lebih baik..
walaupun kadang-kadang seperti 'hangat-hangat taik ayam" je.....tapi sekurang-kurangnya..ada juga sekali -sekala diri ini jujur, ikhlas dengan Tuhan...menjadi hambanya yang baik...maklumla...hanya manusia biasa yang bukan maksum..

Tapi aku sungguh bersyukur kerana tuhan senantiasa melimpahkan rahmatnya kepada aku..dari celik mata bangun tidur sehingga la celik balik esok harinya..senantiasa dalam rahmatnya....syukur aku masih hidup, dan masih berpeluang menambah bekalan akhirat..walaupun kadang-kadang bukan pahala yang dapat tapi dosa yang dibuat....tapi dosa dan pahala Allah yang boleh nilai...cuma harapan aku dan doa aku, biarlah aku dikalangan hamba-hambaNya yang taat.

Aku suka berfikir, mencari jawapan kepada semua kejadian yang berlaku dalam hidup dan perkara-perkara yang berlaku di sekitar aku...kekadang terbawa ke dalam tidur lagi...mencari hakikat manusia, hakikat Qada' dan Qadar....hakikat rezeki, hakikat jodoh...aku cuba memahami sedikit demi sedikt hakikat ini....supaya aku tidak salah membuat langkah...agar perancanganku adalah perancangan-Nya jua...

Dari sekecil-kecil nikmat, hingga sebesar-besar rahmat..syukur...aku melihat diri aku amat beruntung berbanding orang lain...
Nikmat Islam, iman dan ihsan...semua ada...termasukla nikmat rezeki yang tidak putus-putus..cuma aku sahaja yang kekadang alpa...
Alhamdulillah, terima kasih Allah atas segalanya...

Wallahua'lam

No comments: