Friday, February 12, 2010

Kaitan Qada' dan Qadar Dalam Kehidupan

Assalamualaikum wbt...

Ramai yang tidak faham rukun iman yang ke-6 ni, apa sebenarnya kalau ia dikaitkan dengan kehidupan kita...
Antara 5 lagi rukun iman, ini lah yang paling berkait rapat dengan kita...sebagai hamba Allah..
Ia banyak melibatkan aqidah sebenarnya...iaitu kepercayaan...
Kebanyakkan orng hanya paham Qada' dan Qadar itu sesuatu yang tersurat di Luh Mahfuz lagi...dan tidak akan berubah...senang citer nye selalu je cakap "dah qada' dan qadar macam tu, nak buat macam mana lagi?"..

Sebenarnya konsep yang difahami ini tidak tepat...penerangan secara ringkas oleh ustaz di link dibawah:
(ikuti commentnya sekali,mungkin sesetengah persoalan anda akan terjawab)

Links:
http://buluh.iluvislam.com/?p=30

Rezeki,Jodoh,Maut dan..semuanya adalah dalam pengetahuan Allah....tetapi kita diberi PILIHAN untuk berusaha kearah yang lebih baik...

Kalau secara logiknya, kenapa kita dikurniakan AKAL, ANGGOTA, KEBIJAKSANAAN...untuk kita menjalani kehidupan seharian kita?mesti ada gunanya..

Kita juga disarankan berusaha berikhtiar seperti mana yang disaran dalam Surah As-Syams:

Demi diri manusia dan Yang menyempurnakan kejadiannya (dengan kelengkapan yang sesuai dengan keadaannya).Serta mengilhamkannya (untuk mengenal) jalan yang membawanya kepada kejahatan, dan yang membawanya kepada bertaqwa;Sesungguhnya berjayalah orang yang menjadikan dirinya - yang sedia bersih - bertambahtambah bersih (dengan iman dan amal kebajikan),Dan sesungguhnya hampalah orang yang menjadikan dirinya - yang sedia bersih - itu susut dan terbenam kebersihannya (dengan sebab kekotoran maksiat).
( Surah Asy-Syams 91:8-10)

Setiap perbuatan kita,pilihan kita ada baik dan buruknya..bergantung la pilihan mana yang kita mahu..dan setiap pilihan ada ketentuannya( maksud header blog ini).


Seperti kata ustaz dalam link diatas, jarang ulama' yang akan membahaskan atau memperincikan hal Qada' dan Qadar ini tanpa keperluan....sebab ia melibatkan aqidah (rosak aqidah rosak iman)..jadi cukup la setakat ini untuk saya jelaskan..

Wallahua'lam

No comments: